Lone Vølund

Zoneterapi i Østbirk v/Horsens

Candidatest og kostvejledning

 

Mange har hørt om Candida-infektion, blandt andet fordi alternative behandlere er bevidste om den. De færreste er dog klar over, hvor store gener den kan medføre i form af fordøjelses-problemer, træthed, hovedpine, udslet, allergi, blodsukker-ubalance m.m.

Candida albicans er en svamp, som naturligt findes i vores tyktarm, men som under visse betingelser, f.eks. en penicillin-kur, kan vokse vildt, skifte form og brede sig ud i resten af kroppen. Dette resulterer det i, at rigtig mange mennesker lider af dårlige slimhinder. Sårbare slimhinder og hud er især et problem hos allergikere.

Når du kommer til din første behandling, vil du blive testet for denne svamp. Det har vist sig, at den hos langt de fleste allergikere forekommer i den form, der inficerer slimhinderne og derved baner vejen for den allergiske reaktion.

Ifølge vores erfaring er Candida-infektion en hyppigt overset livsstilslidelse, der især næres af sukker, hvidt brød, kaffe, alkohol, tobak og andre blodsukkerforstyrrende fødevarer.

Du kan desuden læse mere om symptomer på Candida i bogen: "Candida diagnose og behandling", skrevet af af lægen Eva-Maria Kraske ved forlaget Olivia.

Symptomer:

træthed                                                                               sultfølelse

allergi                                                                                  overfølsomhed

oppustet mave                                                                  luft i maven

forstoppelse                                                                       diarré

sure opstød                                                                        trang til søde sager

lavt blodsukker                                                                  irritabilitet og uligevægt

hovedpine                                                                          rygsmerter

ledsmerter                                                                          astma

uren hud                                                                             eksem

psoreasis                                                                             forkølelsessår

depression                                                                          stress

svamp (på hænder, fødder, mund, skede m.m.)          dårlige slimhinder         

betændelse eller forstørrelse af prostata                     hvide belægninger  i mund og hals

sterilitet                                                                               løbende, kløende næse

blærebetændelse                                                             slimdannelse og hoste

migræne                                                                             skæl

 

Symptomerne forværres ofte i varmt og fugtigt vejr; ses også oftere i vinterhalvåret.

Infektionen kan sagtens ligge i dvale i mange år, hvor kroppens immunforsvar holder den nede med kun svage eller periodevise småsymptomer. Vores erfaring er, at symptomerne ofte pludselig dukker op i forbindelse med en voldsom stress-belastning, f.eks. skilsmisse, dødsfald i familien, fyring, sygdom el. lign.

Årsager:

Antibiotika - Antibiotika slår bakterierne ihjel i tarmen, og giver derfor svampen frit spil i tyktarmen, hvorfra den breder sig.

Hormoner - Medicinsk eller gennem kosten. Bringer kroppen i ubalance, så svampen har lettere ved at brede sig.

Overforbrug af de ting, som svampen lever af.

Kostændring for at komme i balance, vil være: at leve anti-inflammatorisk.

Undgå:

  • Sukker - f.eks. slik, kage, is, syltetøj, sukker på havregryn m.m

  • Hvedemel - det "hvide" mel i eks. franskbrød, hvide boller, pasta, pizza m.m. Det gælder også de hvide ris.

  • Undgå mælk og ost, eller begræns det hvis helt umuligt. Dvs. begrænse det dyriske fedt. Lidt økologisk smør er OK.

  • Alle læskedrikke med sukker, kunstige sødemidler og tilsætningsstoffer. Alokohol med måde - bedst at undgå dette.

  • Frugt indtages i begrænset mængde, samt tørret frugt. Det er primært de frugter, som særligt ses i alkoholfremstilling, der skal undgåes - såsom vindruer, kirsebær, blommer, æbler, pærer. Bananer og de bær, du kan plukke i haven er OK at indtage.

  • Undgå industrimad som færdigretter, dressinger, snacks, m.m

Spis gerne:

  • Masser af grøntsager, rodfrugter, løg og kål

  • Fisk - gerne de fede og gerne dagligt.

  • Rugbrød med tydelige kerner - bagt på surdej er det bedste - jo flere kerner og jo flere fibre, jo bedre. 

  • Spis så groft som muligt, så din tarm har noget at arbejde med. Så kan du ikke undvære franskbrød, boller, pasta og ris, så bag evt. noget brød/boller ved hjælp af koldhævning - dvs. en lille smule gær, og så brug fuldkornsmel. I forhold til pasta, så tag fuldkornsvarianten, og i forhold til ris, så vælg de brune naturris.

  • Sunde fedtstoffer fra planteolier, såsom oliven og hørfrø, og spis gerne nødder, frø, avokado og oliven, da der i disse er mest Omega 3 i.

  • A 38, Cultura eller Acido i naturel formen. Drys gerne kværnede hørfrø, græskerner m.m. på.

  • Spis gerne farvede bær, friske eller frosne, f.eks. blåbær/hindbær på A 38 til morgenmad, eller lav en smoothie med disse.

  • Erstat slik med gulerødder og nødder, samt lidt 70 % mørk chokolade.

  • Spis hvad der serveres til en fest, men begræns det usunde. Bliv ikke hellig

  • Spis groft og varieret, og husk: Alt med måde 

Samtidig kan kostændringen støttes med forskellige kosttilskud, som bliver testet kinesiologisk ved start.